tiistai 26. huhtikuuta 2016

Bali - Eat, Pray & Love

Syö, rukoile & rakasta.

Lento Pohjois-Vietnamin Hanoista Balille oli keskiviikkona 6.4. Ensin aamulla lento Hanoista Kuala Lumpuriin ja sieltä Balille, jossa olin illalla perillä. Aikaero on +5h Suomeen verrattuna. Indonesiassa valuutta on Indonesian rupia: 1€= noin 14500INR. Ilmastonmuutos oli hurja siirryttyäni pohjois-Vietnamista Indonesiaan, lentokentältä poistuttuani ilmankosteus ja trooppinen "kuumuus" iskivät samantien. Lämpötila pyörii saarella +27-38 asteen välillä. Aurinkoa näkee päivittäin, mutta sadekausi on edelleen ja sadetta tuleekin melkein päivittäin, mutta melko pieninä kuuroina. Onneksi mm. Kutassa olevalla hostellillani oli ilmastointi. Joissain paikoissa piti tyytyä tuulettimien,  mikä ei kovin paljoa helpotusta tuo. Silloin tuntui, että sisällä oli jopa kuumempi kuin ulkona.

Ensimmäisenä päivänäni Balilla tapasin tanskalaisen Monican aamupalalla ja samalla tutustuimme dormissa olleeseen saksalaiseen Jonathaniin. Lähdimme yhdessä ottamaan aurinkoa Kuta Beachille. Kuta on täynnä turisteja ja paikalla onkin biletys/party- maine. Illalla söimme edullisessa paikallisessa ravintolassa ja ranskalainen Stephanie samasta hostellista liittyi seuraan. Kaikilla on mielenkiintoisia tarinoita takanaan. 29-vuotias Steph on ollut pitkään Uudessa-Seelannissa ja asuu tällä hetkellä Australiassa. Hän teki siellä working holidaytä, ja tapasi nykyisen saksalaisen poikaystävänsä. Steph on ollut Ranskassa viimeksi pari vuotta sitten. Jonathan on vasta 19-vuotias nuori mies, joka myöskin työskentelee Australiassa ennen syksyistä paluutaan Saksaan, jolloin aloittaa opinnot yliopistossa. Monica on minun ikäiseni, itse asiassa vain 0,5kk vanhempi ja reissasi ennen Balia muissa kaakkois-aasian maissa ja tuli Balille Japanista. Hän oli reissussa ystävänsä kanssa, mutta he lähtivät sovitusti eri teille Japanin jälkeen ja nyt Monica kerää kokemusta yksin reissaamisesta. Meillä on hyvin samantyyppisiä kokemuksia. Hän on myöskin ollut EF:n kielikurssilla 6 viikkoa vuonna 2012, mutta New Yorkin sijasta San Franciscossa. Kumpikaan meistä ei ole järjetön bilettäjä tai juhlija.
Mun yläpunkka Kutan hostellilla.
Bali on täynnä pieniä ja kapeita katuja.
Mie goreng chicken eli nuudeleita kanalla.
Ravintolan seinällä.
Lähdimme yhdessä Monican kanssa Kutasta Canggu-nimiseen rantakaupunkiin hieman pohjoisempana saarta. Canggu on paljon rauhallisempi ja viihtyisämpi paikka Kutaan verrattuna. Meillä oli Canggussa upea hostelli (Ole Ole Ollie), kaunis puutarha, todella mukava omistaja ja paikka erittäin lähellä rantaa. Vietimme Canggussa yhteensä 3 yötä. Kaupunki on täynnä hyviä ravintoloita ja kahviloita ja me molemmat Monican kanssa tykkäämme ruoasta, joten kokeilimme erilaisia paikkoja ja paikallisia ruokia. Indonesialainen ruoka on hyvää kuten muutkin aasialaiset ruoat. Pieniä vaihteluita muihin Aasian keittiöihin verrattuna löytyy ja ruoka on melko mausteista. Tapasimme yhtenä iltana Canggussa asuvan ja työskentelevän suomalaisen Suvin. Hän on Monican kaverin tuttu ja tätä kautta tutustuimme. Söimme illallista yhdessä ja Suvi kertoi vinkkejä Balille ja vaihdoimme omia reissutarinoitamme. Balilla asuu paljon suomalaisia. Onneksi en ole törmännyt moneenkaan. Älkää käsittäkö väärin, mutten halua reissussa ollessani jumiutua samaan paikkaan suomalaisten kanssa ja puhua pelkästään suomea. Silloin tuntisin olevani taas kotona.

Tanskalainen Monica ja minä aamiaisella meren rannalla.
Canggun Ole Ole Ollie -guesthousen omistajalla on 3 koiraa. Tässä yksi hostellin rennossa puutarhassa.
Hostellin vessasta löytyi iiiso perhonen.
Sääli, että niin moni Balille matkustava jumittuu Kutaan, jossa ei oikeastaan näe ja koe todellista Balia. Kuta on turistirysä, täynnä kansainvälisiä ravintoloita, kauppoja, matkamuistokojuja, tatuointimestoja (itse asiassa joka puolella Balilla tarjotaan tatuoinnin tekoa), autot ja skootterit tööttäilevät ja ihmisiä kaikkialla.

Vuokrasimme Monican kanssa skootterin (vain noin 2€/nuppi) Canggussa päiväksi ja lähdimme seuraamaan saaren päätietä kohti pohjoisempaa rannikkoa. Tutustuimme Tanah Lot -temppeliin, näimme kaunista maaseutua riisipeltoineen, nautimme kylmät kaakaot Balian Beach -rannalla, odottelimme ison sadekuuron päättymistä jne. Minä ajoin, sillä Monicalla ei ole kokemusta mopolla ajamisesta. Matkan varrella kylien kojuissa myytiin bensaa 1 ja 2:n litran Absolut Vodka -pulloissa, huvittavaa miten paikallisilla on valtavasti tyhjiä vodkapulloja bensan myyntiä varten.

Lepakoita turistien pällisteltävänä.

Tanah Lot -temppeli.

Minun ja Monican kulkupeli Balilla. Huomaa, että ajetaan vasemmalla puolella tietä.
Tienvarsi-maisemaa.
Kylmät kaakaot Balian Beach -rannalla.
"Sama sama" tarkoittaa indonesiaksi "ole hyvä". "Kiitos" on "Terima kasih". Indonesian kieli on hauskan kuuloista ja joskus se muistuttaa jopa suomea, kun kirjainten päällä ei ole heittomerkkejä tai muita korostuksia. Bali tosiaan on täynnä turisteja ja paikalliset yrittävät tienata elantoaan myymällä kadulla milloin mitäkin vaatteista asusteisiin. Taksia tarjotaan joka askeleella. Muuten ihmiset ovat ystävällisiä. Kerran astuessamme taksiin huomasin miespuolisella kuskilla järjettömän pitkän kynnen pikkurillissä. En yleensä hätkähdä pienestä, mutta nyt oli melkein pidäteltävä oksennuksen makua. Kyseessä oli kuitenkin yli 5cm siis viiden senttimetrin kynsi. Aasialaisessa kulttuurissa pitkä pikkurillin kynsi osoittaa ilmeisesti, ettei henkilö tee mitä tahansa likaduuneja vaan on hieman paremmin arvostettu siistissä kuskin työssä. Ällöä joka tapauksessa.

Kävimme eräänä aamuna Monican kanssa aamiaisella hostelli/ravintola/spassa, jossa tarjoiltu ruoka on tehty lähituotteista ja luomuna. Tuona aamuna hostellin pihalla järjestettiin pienimuotoiset markkinat. Ihmiset myivät itsevalmistamiaan tuotteita, ruokaa, käytettyjä vaatteita jne. Tuotto annetaan Balilla oleville köyhille äideille. Suuri osa myyjistä oli ulkomaalaisia (esim. Amerikkalaisia, ranskalaisia, ruotsalaisia) perheitä, jotka asuvat nyt Balilla. Kaunis ja hieno ajatus.

Terveellinen mysli+hedelmä-aamiainen.
Markkinatunnelmaa.

Joka päivä merivesi vetäytyi jossain vaiheessa pois rannasta ja palautui takaisin.
Elämäni herkullisin tuoremysli+hedelmä -aamupala tarjoillaan kylmänä. Toivottavasti osaan tehdä tätä myös kotona.
Indonesialainen Gado-Gado. Papu-pähkinä-kastike, kananmuna, vihreää ja tempeä, jota valmistetaan soijasta.
Hostellimme omistaja vinkkasi hyvän surffiopettajan ja niin paikallinen Dwi antoi meille 2h opetusta. Aallot ovat Canggussa melko isoja, joten tämä surffaus tuntui paljon raskaammalta kuin ensimmäiset tuntini Sri Lankassa tammikuussa. Laudan kanssa piti luovia itsensä kauas matalasta rannasta, aaltojen taakse. Sitten yrität päästä ison aallon kohdalla laudan päälle seisomaan ja jossain vaiheessa kun kaadut, pitää taas uida rannasta pois kohti merta ja aaltoja. Todella hauskaa, raskasta ja sen arvoista. Laudalla seisominen, edes muutaman sekunnin ajan, palkitsee yrittämisen.

Lähdimme Monican kanssa taksilla Canggusta Ubudiin, joka on kaupunki keskellä Balin saarta. Siellä on kuvattu ainakin kuuluisaa Eat, pray & love -leffaa. Kaupunki on täynnä mahtavia ruokapaikkoja ja rannan puuttuessa Ubudissa on kuumaa ja aika sateista. Monica ja muut tytöt ovat "auttaneet" minua rauhoittumaan ja hidastamaan tahtia. Ajastustavan muuttaminen ei onnistu hetkessä, kun olen matkustanut yli 3 kk tiheässä tahdilla eli maksimissaan 2 yötä samassa paikkaa. Bali on viimeisimpiä kohteitani Aasian reppureissulla, joten halusin todellakin rentoutua ennen Suomeen paluuta. Laatu on määrää tärkeämpi ja kelasin, ettei minun tarvitse nähdä ihan kaikkea täällä. Ubudissa olin lopulta 4 yötä, niin virkistävää, kun rinkka sai olla useamman yön samassa paikassa ja kamoja pystyi pitämään vähän levällään.

Teimme Monican kanssa eräänä aamuna trekin Batur-tulivuorelle (korkeus 1717m) auringonnousua katsomaan. Lähtö oli klo 02.00 aamuyöllä, jotta ehdimme kiivetä vuorelle kunnes aurinko nousee. Söimme aamiaista klo 6 ja lähdimme pikkuhiljaa laskeutumaan takaisin.

Ubudin hostellin viihtyisä aamupala-paikka.
Uskonnollisia patsaita ja "lahjoja" löytyy ympäri Balia.

Riisipelloilla Ubudissa.

Auringonnousu Batur-vuorelta katsottuna noin klo 5.30.

Pikkuhiljaa aurinko nousi ja valaisi ympäristöä enemmän.
Laskeutuessamme vuorelta, näimme apinoita matkan varrella.
Kävimme maistelemaan paikallisia tee- ja kahvimakuja.
Päivänvalossa näki, että Batur on tulivuori, sillä huippu on selkeä kraateri.
Kutassa tapaamamme ranskalainen Stephanie tuli myös Ubudiin, joten hengasimme seuraavina päivinä yhdessä. Hostellillamme oli kanadalainen Tarah, joka liittyi seuraamme mennessään katsastamaan Ubudin Monkey Forestin (apinametsä). Tarah työskentelee merieläimiä (mm.delffiinejä) suojelevassa kansainvälisessä organisaatiossa ja matkustaa työn puolesta vapaaehtoisena ympäri maailmaa. Työstä ei saa palkkaa, joten hän elättää itsensä tekemällä vlogeja eli videoblogeja. Yritykset sponsoroivat häntä saadakseen omia mainoksia esille. Todella mielenkiintoista.

Ubudin Apinametsässä elää noin 600 apinaa.
Apinat kulkivat ja kiipeilivät metsän alueella vapaasti ja hyppivät mm.turistien olkapäille.

Minä, Monica, Stephanie ja Tarah bookkasimme päiväretken hostelliltamme. Suomalaisen kaverini Siirin ystävä Katri on myöskin Balilla reissaamassa ja oli Ubudissa kuten mekin,  joten hän liittyi seuraan. Hostellille saapui kolumbialainen Juliana, joka halusi myös retkelle, joten yhtäkkiä meitä oli 7 naista lähdössä tourille. Jokaisella on oma tarinansa ja päivä oli hyvin monipuolinen. Ensin kuljettaja vei meidät kauniille riisiviljelmille sitten buffet-lounas, kuuluisa Pura Ulun Danu Bratan -temppeli ja lopulta kaksi läheistä vesiputousta. Nauroimme, että kukaan meistä ei tuntenut toisiaan ennen Balille tuloa ja nyt päivän päätteeksi tuntui kuin olisimme tavanneet jo viikko sitten.

Riisiterasseja Balilla.

Pura Ulun Danu Bratan -temppeli.

Aling-Aling-kaksoisvesiputouksilla.
Yhden yön nukuin ulkosalla moskiittoverkon sisällä. Tuuletus toimi loistavasti ja pari kissaa vierustovereina.

Matkaporukkamme: Tarah (Kanada), Katri (Suomi), minä, Stephanie (Ranska), Monica (Tanska) ja Juliana (Columbia).
Sateen jälkeen osa riisipelloista oli täynnä mutaa.
Seuraavana päivänä porukkamme hajaantui ja minä, Katri ja Juliana lähdimme kohti Gili Air -saarta, joka on yksi kolmesta Gilin saaresta lähellä isoa Lombok-saarta Balin itäpuolella. Vietimme saarella 4 yötä. Rauhallinen, kaunis ja paratiisimainen saari oli hyvin rentouttava paikka. Hengasimme keskenämme koko ajan, uimme, otimme aurinkoa, juttelimme, söimme, kävelimme jne. Saari on hyvin pieni ja puolessa tunnissa sen on jo kävellyt päästä päähän. Näimme useana päivänä kauniita auringonlaskuja. Katri tuli Balille Intiasta ja reissaa Aasiassa vielä pitkään. Juliana työskentelee tällä hetkellä Kiinassa ja on asunut useissa eri maissa, mutta aikoo jossain vaiheessa palata Kolumbiaan. Teimme puolen päivän mittaisen snorklaus-tourin. Oli todella hauskaa kokeilla snorklausta ensimmäistä kertaa. Alussa minulla kesti hetken tajuta, miten maskilla kuuluu hengittää saamatta vettä nenään. Kirkkaat turkoosinsiniset vedet ja pinnan alla olevat henkeäsalpaavat korallit ja värikkäät kalat saivat minut tuntemaan itseni nemoksi. Tärkeintä oli muistaa pysyä tarpeeksi lähellä vedenpintaa, jotta snorkkeli (hengityspiippu) ei hörppää vettä. Myös räpylöiden testaus oli hauskaa, niillä todellakin saa vauhtia uimiseen, jolloin käsillä ei tarvitse tehdä mitään (voit leikkiä merenneitoa).

Minä ja Juliana (columbia) matkalla pikaveneellä Balilta Gili Air-saarelle.
Hepoja riitti. Veneessä oli ainakin 6 vastaavaa moottoria.
Gili Air -saarella ei ole autoja ollenkaan, joten ihmisiä ja tavaraa kuljetetaan hevosilla.
Näimme monia auringonlaskuja saarella.

Snorklaus-tourimme vene oli lasipohjainen, joten kaloja ja koralleja saattoi nähdä matkan varrella.

Minä snorklaamassa.
Minä, suomalainen Katri ja kolumbialainen Juliana.
Auringonlaskua ihastelemassa.
Löydettiin saarelta kahvila, jonka jälkkärit oli tosi hyviä.
Gili-saarella löysimme ravintolan, joka näytti elokuvia iltaisin ja eräänä iltana kävimme katsomassa korealaisen Beauty Inside -leffan jälkiruoan hinnalla. Kivaa vaihtelua.

Yhtenä aamuna vuokrasimme Sup-laudat, ja "suppailimme" lähellä rantaviivaa. SUP tulee sanoista Stand Up Paddle board eli ison laudan (muistuttaa surffilautaa) päällä seistään ja melalla liikutaan, kuten veneessä olisi. Vaatii hyvää tasapainoa, jottet putoa veteen ja kastu. Näin erään sukellusliikkeen ikkunassa tekstin, jossa kysyttiin mitä et ole kokeillut ensimmäistä kertaa ja olen reppureissuni aikana todellakin kokeillut monia uusia asioita ensimmäistä kertaa.

SUP:ing eli seisotaan laudan päällä ja melotaan yhdellä melalla.

Aika jättää jäähyväiset Gili Air -saarelle.
Kerran katsellessamme auringonlaskua törmäsimme argentiinalainen perheeseen, joka on reissaamassa pitkin Aasiaa vuoden verran. Vanhemmat ovat about 40-vuotiaita ja heidän tyttärensä 13-vuotias. Tyttö opiskelee etänä ja isä työskentelee tietokoneen välityksellä. Äiti on ammatiltaan koulun opettaja ja on virkavapaalla. Perhe pitää blogia elämästään ja mainostaa isän firman matkailupalveluita Argentiinassa. Uskomaton tarina, haluan itsekin näyttää sitten joskus omille lapsilleni (jos niitä tulee), kuinka matkailu avartaa ja jos jotain on jo kauan haaveillut, tulisi se toteuttaa. Tavallisia arjen ongelmia on kaikilla, jos päättää matkustaa, se on vain itsestä kiinni. Oli helposti nähtävissä kuinka matkailu on lähentänyt perhettä ja lapsi saa hyödyllistä kielitaito-oppia ja kehittää sosiaalisia taitoja.

Seminyakissa majaillessani vuokrasin skootterin ja lähdin posottamaan kohti Etelä-Balia eli Uluwatua. Olisi ehkä hieman tarkemmin pitänyt tsekata skootteri ennen lähtöä. Alkumatkasta tajusin ettei bensamittari pidä paikkaansa vaikka tankin juuri olin täyttänyt. Seuraavaksi huomasin, että nopeusmittari näyttää koko ajan alle 20km/h, mikä oli mahdotonta. Kilometrimittarin mukaan en ollut kulkenut metriäkään vaikka olin jo melkein päässyt päämäärääni Uluwatuun. Mielessä välähti myös se, että ajokortin jätin hostellille. Noo, "riskit ne ovat elämän suola", hehheh, poliisi ei välttämättä katso hyvällä jos ajelen ilman korttia mopolla, jossa mikään mittari ei toimi! Kävin eräällä Uluwatun temppelillä ja otin aurinkoa yhdellä monista biitseistä. Jossain vaiheessa oli pakko poistua rannalta, kun sinne alkoi tulvia bussilasteittain koululaisia ja tietenkin nämä nuoret pojankollit kuvailivat auringonottajia bikineissään. Loppu hyvin kaikki hyvin, koko päivän klo 10.-20.30 ajelun jälkeen olin onnellisesti takaisin hostellilla. Kukaan ei pysäyttänyt eikä pyörä pysähtynyt, jotenkuten muistin aina välillä tarkistaa bensan tilanteen tankista, kun mittariin ei ollut uskomista. Täytyy myöntää, että aloin paikallisia seuratessa ymmärtää täkäläistä ajotyyliä ja lopulta puikkelehdin itsekin melko sujuvasti autojen seassa. Piti kuitenkin pitää mielessä, että Balilla liikenne on vasemmanpuoleista toisin kuin Suomessa. Se toi välillä hankaluuksia, mutta kun liikenteessä on aina muita, niin vastaantulevien kaistan ylittäminen onnistui muita seuraamalla. Mopolla pääsee paljon pidemmälle ja nopeammin kuin autolla.

Teiden varsilla bensaa myydään yleensä Absolut vodka -pulloissa.
Uluwatu-temppeli Etelä-Balilla.
Seinägraffitia Seminyak-kaupungin keskustassa.
Seminyak Beach.
Seuraavana päivänä otin skootterin uudelleen käyttöön. Eihän hotellilla tietenkään ollut muuta pyörää antaa lainaksi kuin se sama "rikkinäinen" peli. No, nyt minulla oli jo kokemusta tämän skootterin käytöstä, joten mikäs siinä kun ei muutakaan ole tarjolla. Kuljeskelin pitkin poikin Seminyakin katuja sekä skootterilla että kävellen. Mistään ei tuntunut löytyvän internet-kahvilaa, jossa olisin voinut tulostaa lentodokumenttini. Rannalla otin aurinkoa viimeisen kerran Balilla ja ylipäätään koko reppureissulla, sillä Singaporessa ja Kuala Lumpurissa tuskin on tällaisia rantoja.  Päivän ja samalla Indonesian reissuni päätteeksi kävin elämäni ensimmäistä kertaa hierojalla. Sitä kun tarjotaan Aasiassa ihan joka puolella edullisesti. Sain 1h:n kokovartalo hieronnan 65000 indonesian rupiaa, joka on noin 4,50€. Vasen olkapääni on ollut jumissa jo ainakin kuukauden ja toivoin hieronnan auttavan. Nuori paikallinen nainen kysyi ystävällisesti haluanko voimakkaan hieronnan, mutta yritin tehdä selväksi että medium/keskitaso riittää minulle. Jossain kohtaa piti kyllä pyytää naista keventämään otteitaan, sillä painelu ei ollut enää mukavaa. Ihan mielenkiintoinen kokeilu, mutta tuntuu siltä, että nyt olkapääni on aiempaa enemmän jumissa. Matkalla takaisin hostellille bensatankkini yllätys yllätys tyhjeni eikä skootteri suostunut liikkumaan. Onneksi "bensapulloja" myydään molemmin puolin tietä eikä minun tarvinnut kävellä kauas löpöä hakiessani.

Viimeinen päivä Balilla koitti ja yritin vielä aamulla löytää internet-kahvilaa lentodokumentin printtauksen toivossa. Ei onnannut, joten viimeinen mahdollisuuteni oli pyytää taksikuskia viemään minut printtauspaikkaan matkalla lentokentälle. Onneksi lähdimme 3h ennen lentoani liikkeelle. Täytyy vaan sanoa, että älkää nyt helkkari jättäkö tärkeiden asiakirjojen tulostamista viime tippaan. Kuski ei tiennyt internet-kahviloita entuudestaan, joten etsimme sellaisia matkan varrella. Lopulta löytyi paikka, jossa toimi internet, mutta eihän heillä tietenkään tulostinta ollut. Sain lainaksi muistitikun ja juoksin etsimässä printtauspaikkaa. Huh, loppu hyvin kaikki hyvin! Tulostetut asiakirjat eivät enää välttämättä ole lentokentillä pakollisia, mutten uskaltanut ottaa riskiä ja toivoa, että kentällä on lippuautomaatti.

Balille saapuessani ajattelin, että kohde saattaa olla yliarvostettu ja täysi turistipesä. Jo muutaman ensimmäisen päivän aikana kuvitelmani osoittautuivat vääriksi. Bali on loistava paikka, jossa on ihanaa matkustaa. Eat, Pray & Love (syö, rukoile & rakasta) todellakin pitävät paikkansa. Ruoka on herkullista, uskonto näkyy kaikkialla ja Balia on mahdoton olla rakastamatta. Olin koko Bali-aikani yhdessä muiden reissareiden kanssa, joten sain tutustua hienoihin ihmisiin eripuolilta maailmaa. Balille aion tulla vielä uudelleen. Heti Suomeen palatessani on kyllä katsottava Eat, pray & love -leffa uudelleen. Nyt kun olen nähnyt aitoja oikeita kuvausmaisemia, on mielenkiintoista verrata leffan kuvauspaikkoja. Myös kirja, johon leffa perustuu on pakko lukea, sillä kirjoissa on aina enemmän yksityiskohtia. Seuraavaksi minipysähdys Singaporessa ja sitten Malesiaan.